Sander Houtenbos

Ballast Nedam

.


“Hout is gewoon prachtig. Het is mooier én duurzamer dan andere materialen!”


Met zo’n achternaam kun je er niet omheen. Sander Houtenbos is een echte fan van hout. De liefde voor hout is hem met de paplepel ingegoten door zijn vader die timmerman van beroep was. Als projectleider bij Ballast Nedam heeft hij in veel gevallen helaas geen invloed op de materiaalkeuze. Maar als het even kan, dan stuurt hij op de keuze voor hout. “Hout is gewoon prachtig. Het is mooier én duurzamer dan andere materialen!” Houtenbos vertelt dan ook vol passie over zijn rol bij de realisatie van de houten geleiderail langs de N23 in Heerhugowaard.

Duurzaamheid
Duurzaamheid was het uitgangspunt bij de geleiderail. De gemeente Heerhugowaard heeft de ambitie om koploper te zijn op het gebied van duurzaamheid en sprak daarom de wens uit voor een houten geleiderail. Een logische keuze aldus Houtenbos. “Hout is niet alleen esthetisch prachtig, maar ook een bijzonder duurzaam materiaal.” Hout is een hernieuwbare grondstof. In een duurzaam beheerd bos, groeien er steeds weer nieuwe bomen. Daarnaast geeft het productieproces van een houten product weinig CO2 uitstoot. Was de geleiderail van staal gemaakt, dan was de CO2 uitstoot door alle handelingen die nodig zijn veel hoger uitgekomen, aldus Houtenbos. Qua functionaliteit maakt de materiaalkeuze eigenlijk niet uit: “Je moet voldoen aan bepaalde normen. Uit de testen bleek dat de houten geleiderail gelijkwaardig is aan andere geleiderails.” 



Uniek in Nederland
De houten geleiderail is uniek in Nederland en misschien zelfs wel in Europa, aldus Houtenbos. Een ambitieus project om aan mee te werken. Naast Ballast Nedam was houthandel Wijma in Kampen betrokken bij het ontwerp en de realisatie van de geleiderail. Wijma leverde ook het hout. Dit hout is afkomstig uit aantoonbaar duurzaam beheerde bossen. In dit geval FSC gecertificeerde bossen. Een belangrijke voorwaarde voor de opdrachtgevers ProRail en de gemeente Heerhugowaard. De opdrachtgevers hanteren net als alle andere overheden een Duurzaam Inkoopbeleid en eisen in het bestek dat er aantoonbaar duurzaam geproduceerd hout wordt geleverd. Volgens Houtenbos is het niet ingewikkeld om hier aan te voldoen. Wel moet je als leverancier en aannemer ook zelf gecertificeerd zijn. Dit wordt Chain of Custody certificering genoemd en maakt de handelsketen van bos tot project transparant.

CO2 footprint
Houtenbos geeft aan dat de keuze voor aantoonbaar duurzaam geproduceerd hout (hout dat geleverd wordt met een FSC of PEFC keurmerk) een vanzelfsprekendheid moet zijn. “Ik heb zelf kinderen en wil de wereld graag goed achterlaten. En zoals jaren geleden al gezegd werd: een betere wereld begint bij jezelf!” Dit past bij de visie van Ballast Nedam. De organisatie werkt bewust aan het verlagen van haar CO footprint en wil zich profileren als groene bouwer. “Dit kost tijd, energie en vraagt een echte cultuuromslag van de organisatie en de mensen die er werken.“, aldus Houtenbos. “Maar gelukkig zijn er steeds meer opdrachtgevers die dit waarderen en belonen. Een belangrijke stimulans voor het bedrijfsleven om nog beter je best te doen.” Ballast Nedam werkt onder andere met de CO2 prestatieladder van Prorail en heeft nu niveau 5 bereikt. Dit betekent bij overheidsopdrachten 10% korting op de aanneemsom. De keuze voor hout past perfect bij een bewuste ondernemer. “Door hout te gebruiken, worden bossen beschermd.”, zo legt Houtenbos uit. “De economische functie is belangrijk voor het bos om het te kunnen behouden. Uiteraard moet het hout wel afkomstig zijn uit aantoonbaar duurzaam beheerde bossen. Alleen dan blijft de bron - het bos – behouden en kunnen we eeuwig genieten van het prachtige product hout!”
Gewicht: 
24